מפקח בניה בסיור עם מנהל עבודה

5 אתגרים של מפקח בנייה

מפקח בנייה הוא האיש האמון על יעילות העבודה באתר, על בטיחות הבנייה ומניעת נזקים וליקויי בנייה. עליו לפקח על הבנייה עצמה בשטח ולוודא שאנשי המקצוע באתר מבצעים את עבודתם נאמנה, ובין היתר לסנכרן בין כל הגורמים השונים. תפקיד זה הוא משמעותי בפרויקט, כיוון שפיקוח טוב יכול לחסוך ללקוח בעלויות הבנייה, למנוע טעויות הגורמות לעיכוב העבודה, בעיות בטיחות כמו גם נזקים עתידיים ובעיות עם הרשויות.

על כתפיו של מפקח מוטלות משימות רבות, ולכן עליו להפגין כישורים רבים בשטח כמו כישורי ניהול וכמובן להיות פרפקציוניסט באופיו. באופן טבעי, עבודה זו דורשת עמידה באתגרים רבים, בואו נראה מהם האתגרים המשמעותיים של מפקח בנייה.

  1. ניהול בעלי המקצוע באתר העבודה

    עוד לפני אתגר הניהול, על מפקח בנייה לסייע בהכנת מכרזים לקבלנים, ובחינה מדויקת של ניסיונם ועמידתם בדרישות אתר הבנייה. על מפקח בנייה לדעת לבחור את אנשי המקצוע הנכונים והמתאימים מבחינת הסמכתם לתפקיד ודרישת התשלום לעבודה. לאחר בחירת אנשי המקצוע, עליו לנהל ולפקח על העובדים ולוודא שעבודתם נעשית נאמנה. כדי לצלוח את האתגר הזה, על מפקח בנייה לעבוד בצורה מסודרת, תוך תיעוד מלא ושיתוף המידע בין הגורמים המוסמכים כמו היזם והקבלן.

  2. בחירת חומרי הגלם

    כחלק מעבותו של מפקח בנייה, עליו לדאוג לבחירת חומרי גלם לצורכי הבנייה, הן מבחינה כמותית והן מבחינת עמידות החומרים בתקנים השונים. כתב כמויות יכול לספק ללקוח אומדן עלויות עוד טרם הבנייה, אולם עליו להיות מדויק ככל הניתן. יומן עבודה ממוחשב יכול לסייע למפקח הבנייה לתעד את החומרים הדרושים ולעקוב אחר ניצולם בצורה מדויקת. בדרך זו ניתן למנוע בזבוז חומר יקר ולעקוב אחר הכמויות שנותרו.

  3. תכנון מסגרת תקציב וניהול תקציב

    אתגר נוסף ומשמעותי הוא תכנון מסגרת תקציב וניהולו לאורך כל שלבי העבודה. מצד אחד הלקוח לוחץ לעמוד בתקציב, ומצד שני לעיתים יש צורך בתקציבים נוספים, ולכן על מפקח לדעת להתנהל נכון במסגרת התקציב שהוגדרה מראש, הן מבחינת חומרי הגלם והן מבחינת כוח אדם. גם כאן עבודה מסודרת ומתועדת תוכל לסייע למפקח לנהל בצורה חכמה כל תקציב, ולו הקטן ביותר.

  4. שמירה על בטיחות

    שמירה על בטיחות היא אחד האתגרים הגדולים של מפקח בנייה, הן מבחינת חוקי העבודה והן מבחינת בטיחות העובדים. ב 2019 נרשמן בארץ 244 נפגעי תאונות עבודה בבניין, שמתוכם היו 47 הרוגים ו 24 פצועים קשה. כיום קיימות הנחיות ברורות ותווי תקן שבהם העובדים חייבים לעמוד, גם לגבי אופי ביצוע העבודה וגם מבחינת ההתנהלות באתר כמו חבישת קסדה, שמירה על חוקי עבודה בגובה וכו'. ככל שהזמן עובר החוקי הבטיחות משתנים, ולכן על מפקח הבנייה להתעדכן בכל התקנות החדשות ולמנוע את האסון הבא. ואכן, מחקר שבארה"ב מגלה שמעורבות ומנהיגות של מפקחים בכל הקשור לבטיחות זוהתה כגורם המפתח לאבטחת הבטיחות באתרי בנייה.

  5. מניעת ליקויי בנייה

    תכנון נכון של המשימות באתר ושימת לב לכל מהלך עבודה שנעשה בשטח, יכולים למנוע טעויות קריטיות וליקויי בנייה שיכולים לגרום לנזקים עתידיים. כיום ענף הבנייה סובל רבות מליקויי בנייה, שהרי מעבר לנזק הנגרם ללקוח, החברה הקבלנית חשופה לתביעות. עבודה נכונה עם יומן עבודה ממוחשב, תיעוד מקיף ופיקוח על הנעשה באתר, יכולים למנוע ליקויי בנייה ונזקים עתידיים.

    לסיכום, אלו הם רק חלק מהאתגרים הקיימים בשטח בפני מפקח בנייה, ולכן עבודה מסודרת עם יומן עבודה ייעודי למפקח בנייה, יכולה לסייע לו להתגבר על אתגרים רבים, ובד בבד לעבוד בצורה מסודרת תוך סנכרון מלא בין כל הגורמים בשטח – הקבלן, היזם, עובדי כפיים ובעלי מקצוע נוספים המעורבים בפרויקט. כאשר כולם עובדים כצוות יחד, ניתן לחסוך בזמן, למנוע טעויות, לעבוד בצורה בטיחותית יותר והכי חשוב לעמוד בזמנים.

עדיין לא התנסית ביומן עבודה לקבלן של קיפר? אף פעם לא מאוחר. הירשם עכשיו להתנסות ותיהנה ממגוון רב של יתרונות

להתנסות 14 ימים ללא התחייבות